2013-07-14

Nej, nu är du ute och cyklar!

Det var just vad jag gjorde på lördag förmiddag. Tur var väl det eftersom det var en väldigt fin dag. Egentligen var det tillräckligt varmt för en dag på stranden, men nu fick det bli friska fläktar på cykeln istället. Turen gick den här gången till Österhaninge kyrka och trakterna däromkring. Kyrkan är flitigt använd för bröllop och dop och har en lång historia. I vanlig ordning är den tillbyggd och ombyggd under senare år, men långhuset härstammar ifrån 1320-talet. Annars är kyrkan mest känd för sitt lutande torn. Sägnen säger att byggherren hängde sig i tornet i förtvivlan över att det inte blev rakt. I närheten av kyrkan finns Galleri Kyrkskolan för den som är konstintresserad. Den här gången nöjde jag mig med att åtnjuta den konst som finns synlig ifrån cykelsadeln. Längs vägen finns nämligen diverse verk utplacerade. För första gången besökte jag Österhaninge begravningsplats som ligger ett stycke ifrån kyrkan. Det var ett oväntat stort område som såg väldigt välskött ut. Som avslutning på cykelturen kunde jag inte motstå att fotografera naturens egen konst i form av ett blommande rapsfält. Vem sade att "gult är fult"? Jag håller i alla fall inte med om det.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar