2014-01-21

Örnen har landat

... och faktiskt lyft igen. En snöig förmiddag i helgen som gick så traskade jag omkring med lillkameran i fickan. Jag gick en av mina vanliga rundor och från stigen kunde jag bl.a. se det nya lilla villaområdet som växer upp vid Mulstavägens början i Västerhaninge. Eftersom marken hade frusit lite och var täckt av snö bestämde jag mig för att korsa den stora åkern för att ta mig till Nedersta gård. Under den avstickaren fick jag syn på två mörka silhuetter långt bort på åkern. Att det var något slags djur förstod jag från början, men det var först när jag kommit lite närmare som jag förstod att det var två havsörnar som slagit sig ned. Jag insåg att det skulle vara omöjligt att smyga sig närmare inpå dem. En mörkt klädd människogestalt ute på en åker vit av snö upptäcks lätt av dessa skarpsynta fåglar. Det var bara att gå som vanligt och försöka att komma så nära som möjligt. Örnarna blev dock ganska tidigt nervösa och lyfte från marken en i taget. Jag drog snabbt upp kameran ur fickan, men var väl medveten om att avståndet var alldeles för långt för att det skulle bli någon bra bild. Här ser ni i alla fall hur den andra örnen lättar och flyger iväg. Ni ser också vilken inverkan en örn i luften har på de övriga fåglarna som fanns på åkern.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar