2013-12-08

På spåret på håret

Idag företog jag mig en promenad med syfte att försöka att fånga en fin gammal klenod på bild. Den här helgen har Nynäshamns Järnvägsmuseum och Stockholms Ånglokssällskap kört ångtåg mellan Stockholm Central och Nynäshamn. Det har blivit en tradition att en eller ett par gånger om året trafikera sträckan med ett ångtåg. Jag hade i förväg tänkt ut en plats där jag skulle kunna stå och fotografera det förbipasserande tåget. Det hade förstås varit lättare att fotografera när tåget stått inne vid station, men jag ville gärna ha en bild på tågets framfart. Tyvärr höll det på att gå riktigt åt pipan då jag gav mig av hemifrån för sent. Sista biten fram till min åskådarplats fick jag springa. Jag hann nätt och jämnt fram när tåget kom ångande. Det fanns med andra ord ingen som helst tid att förbereda fotograferingen utan jag fick snabbt som ögat ta fram kameran ur väskan och göra det bästa möjliga av situationen. Några sekunder senare var tåget borta och jag började så smått ångra att jag inte hade ställt mig vid Västerhaninge station istället. Nåväl, här följer några bilder från dagens äventyr.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar